Towarzystwo Polsko-Japońskie Oddział Wielkopolski ポーランド日本協会ヴィエルコポルスキ支部
Data publikacji: 2006
Keiji Matsumoto1)
Artykuł jest krótkim wprowadzeniem w historię i tajniki drzeworytów Ukiyoe.
Wyraźny wzór i obraz bez użycia cienia.
Malowano widoki i ludzi.
Stosowano perspektywę.
Krajobrazy, aktorzy teatru Kabuki, zapaśnicy, kobiety i zwierzęta.
I okres (657 – 1763)
Początkowo używano tylko kolor czarny, potem dodano czerwony i tak powstały kolorowe drzeworyty.
II okres (1765 – 1806)
- Powstały Nishikie (drzeworyt ukiyoe).
- Popularne były kalendarze z obrazami.
- Artysta Harunobu Suzuki wynalazł technikę wielobarwnego druku, dzięki temu oraz wynalazkowi lepszego papieru – który wytrzymywał wielokrotne drukowanie – ukiyoe rozwinęło się intensywnie.
- Powstały realistyczne obrazy z kobietami i aktorami.
III okres (1807 – 1858)
W związku z popularyzacją podróży, powstały ukiyoe słynnych artystów takich jak:
- Hokusai Katsushika – „Trzydzieści sześć widoków góry Fuji”
- Hiroshige Utagawa – „53 stacje na gościńcu Tokaido”.
Dzięki tym dwóm artystom nastąpił radykalny rozwój ukiyoe z motywami krajobrazowymi.
IV okres (1859 – 1912)
- Wśród ludzi, którzy byli zainteresowani kulturą obcych krajów – po przypłynięciu Czarnych Okrętów z Ameryki – popularne były tzw. Obrazy Yokohama (Yokohamae).
- Koniec izolacji Japonii. Gdy sytuacja w kraju nie była jeszcze ustabilizowana powstawały groteskowe obrazy z teatru Kabuki.
1. Artysta (Eshi) maluje obrazy pędzlem.
2. Artysta (Horishi) rzeźbi w drewnie obraz, który namalował Eshi.
3. Artysta (Surishi) kładzie papier na drewnie i nadrukowuje poszczególne kolory.
Na artystów impresjonizmu m.in.:
Vincenta van Gogha – „Portret ojca Tanguy”, ok. 1887r.
Claude’ a Moneta – „Chłopiec grający na flecie”
Na wiele elementów dzisiejszej karykatury /Manga/
Harunobu Suzuki, Sharaku Toushusai, Hiroshige Utagawa (Ando), Hokusai Katushika, Utamaro Kitagawa.