Towarzystwo Polsko-Japońskie Oddział Wielkopolski ポーランド日本協会ヴィエルコポルスキ支部
Data publikacji: 2006
Keiji Matsumoto1)
Artykuł przedstawia w tabelaryczny sposób historię sztuki japońskiej.
Geometryczne i prymitywne rysunki na naczyniach i narzędziach codziennego użytku.
Geometryczne rysunki narzędzi codziennego użytku na ścianach kurhanów.
Buddyzm i kultura chińska, wywarły wpływ na kulturę Japonii. Zwłaszcza papier, farby i tusze, którymi malowano obrazy buddyjskie i obrazy w stylu chińskim.
Rząd wyprawił wysłanników do Chin (ówczesnego Tou) – Kentoushi, gdzie zapoznali się z tamtejszą kulturą i religią. Po powrocie do Japonii przekazywali kulturę Chin oraz malowali różne tajemnicze obrazy w stylu chińskim.
Nastąpił rozwój własnej kultury. Saicho (767r. – 822r.), mnich reformator religijny był prekursorem nauk tajemnych (Mikkyou). Powstały oryginalne obrazy japońskie (Yamatoe) i malowidła na zwojach (Emakimono). W X wieku rozpadł się Tou w Chinach. Zaprzestano wysyłania emisariuszy do Chin (Kentoushi).
Era rodów wojowników. W związku z tym, obrazy Yamatoe zmieniły się na bardziej wojownicze i pełne energii w swym wyrazie. Powstały również portrety (Nisee).
Z Chin przybyła technika malowania obrazów tuszem (Suibokuga).
Malarz Sesshu (1420 r. – 1506 r.) udoskonalił Suibokuga tworząc własne obrazy japońskie.
Powstała szkoła Kanou, która stworzyła połączone techniki między obrazami Yamatoe i Suibokuga. Tworzyła również obrazy na parawanie (Byoubuga).
We wnętrzach zamków liczne obrazy w złotych kolorach.
Początek sztuki europejskiej. Kultura europejska napłynęła wraz z chrześcijaństwem. Pojawiła się również broń palna.
Okres izolacji Japonii. Rozwinęła się oryginalna kultura japońska. Powstały Ukiyoe (obrazy płynącego świata).
Koniec izolacji Japonii. Podczas Światowej Wystawy EXPO w Paryżu w 1901 r. był prezentowany ogromny zbiór drzeworytów i malowideł. Zwłaszcza obrazy Ukiyoe wywarły ogromny wpływ na europejskich artystów. Był to pierwszy kontakt europejczyków ze sztuką japońską.